Waarom gebruik maken van In-Ear Monitor Systemen?

Wanneer heb jij voor het laatst een goede ervaring gehad met vloer monitoren?
De muziek goed hoorbaar, aangenaam volumeniveau (zonder last te krijgen van je oren), geen feedback en een monitor engineer die direct reageerde op je wensen.

Kan je je dit niet meer herinneren? Dan ben je niet alleen.

Iedereen die op het podium heeft gestaan heeft waarschijnlijk slechte ervaringen met vloer monitorsystemen. Om de luisterervaring te verbeteren zijn In-Ear Monitor (of Personal Monitoring) systemen ontwikkeld. In-Ear systemen hebben vier grote voordelen: een superieure geluidskwaliteit, mobiliteit, draagbaarheid en persoonlijke controle.

Geluidskwaliteit
Verschillende factoren zijn van invloed op de superieure geluidskwaliteit van In-Ear systemen.

Volume
Bij traditionele vloer monitors is het geluidsniveau afhankelijk van de eindversterkers en de speakers. Daarnaast komt het vaak voor dat bandleden op het podium met elkaar de strijd aangaan voor de volume van “hun” input. De vocalist wil zichzelf beter horen dan de gitarist en de bassist heeft moeite om zichzelf te horen boven het geluid van de drummer. Hierdoor gaat de volume vaak omhoog terwijl het resultaat achter blijft. Met een persoonlijke In-Ear systeem heeft de gebruiker altijd zijn of haar optimale mix op een aangenaam volume niveau (zonder dat dit van negatieve invloed is op het gehoor).

Helderheid
De earphone sleeves van Shure zijn geluidsisolerend. Dit zorgt ervoor dat ze omgevingsgeluiden blokkeren. Doordat er minder “ruis” van buiten mengt met het geluid is het geluid zuiver en kwalitatief zeer goed.

Feedback
Voor het publiek is het geluid ook vaak beter met In-Ear systemen. In-Ear systemen elimineren namelijk feedback. Vloer monitoren richten het geluid op het podium, waar ook de microfoons zich bevinden die deze geluiden weer opvangen. Het geluid van In-Ear systemen komt binnen bij de oren van de artiest en kan niet worden gevangen door aanwezige microfoons.

Mobiliteit
Vloer monitors centreren het geluid op één plek, op deze plek is het geluid goed (ook bekend als de “sweet spot”). Zet je echter een paar passen naar links of rechts, dan klinkt het opeens stukken minder. Met In-Ear monitoring ontvang je het geluid in je oren en kun je dus op het podium bewegen terwijl de geluidskwaliteit hetzelfde blijft. Ook hoef je je geen zorgen te maken over de akoestiek in verschillende ruimtes, instellingen worden gemaakt op jouw voorkeuren en blijven hierdoor constant, ongeacht de locatie.

Draagbaarheid
Voor artiesten en bands die vaak reizen is de draagbaarheid een niet te onderschatten factor. Een gemiddeld vloer monitor systeem bestaat uit minimaal 4 monitors (van 20 kg per stuk) en een versterker van 25 kg. Elke show weer, opbouwen, afbreken en vervoeren. Een compleet In-Ear systeem past in een koffer. Een andere esthetische voordeel is dat zonder vloer monitors (en de benodigde bekabeling) de algehele uitstraling van het podium netter en rustiger is.

Persoonlijke controle
Een ander voordeel is de directe en persoonlijke controle over de mix. De artiest is via de bodypack in staat om zelf aanpassingen te doen aan de volume en aan de mix. Verdere personalisatie van de mix is mogelijk met de MixMode®, hierdoor kan je via de bodypack zelf de balans aanpassen tussen de vooraf ingestelde mix1 en mix2. Het is mogelijk om te kiezen tussen beide mixen of een combinatie te horen met controle over het niveau. Doordat de artiest deze persoonlijke aanpassingen zelf kan heeft de sound engineer de tijd en de ruimte om zich te concentreren op de fijne afstellingen van de gehele band.

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s