Microfoon Technieken voor DRUMS

Shure PGA Drum Mics

Algemene regels

Technieken voor het gebruik van microfoons komt grotendeels aan op persoonlijke smaak en voorkeuren. Er is geen perfecte microfoon of techniek voor specifieke instrumenten, ook is er geen ideale manier voor het positioneren van een microfoon. Experimenteer zelf met verschillende modellen en posities om het geluid te krijgen waar jij naar op zoek bent.

Wel is het mogelijk om snel goede resultaten te krijgen met basis kennis van: microfoon karakteristieken, instrument klanken en akoestische omgevingen.

Hieronder volgen enkele suggesties die helpen wanneer je de volgende keer een microfoon gaat gebruiken:

  • Probeer eerst het geluid van de bron (instrument, stem of versterker) goed te krijgen voordat je begint met opnemen.
  • Gebruik een microfoon met een frequentie response afgestemd op het frequentie bereik van het instrument. Indien mogelijk is het nog beter om een microfoon te gebruiken die niet de frequenties buiten het bereik van het instrument opvangt.
  • Hoe dichter een microfoon geplaatst is bij een geluidsbron, hoe luider de bron is ten opzichte van weerkaatsingen en omgevingsgeluid. Wanneer de afstand tussen microfoon en geluidsbron wordt gehalveerd neemt de geluidsdruk bij de microfoon toe met 6 dB.
  • Plaats de microfoon niet dichterbij dan noodzakelijk. Te dichtbij kan de klank toon (timbre) beïnvloeden omdat de microfoon niet het complete instrument kan opvangen.
  • Gebruik niet meer microfoons dan noodzakelijk, vaak kan je 2 of meer bronnen opnemen met een enkele microfoon. Telkens wanneer het aantal microfoons verdubbelen vermindert de “Potential Acoustic Gain” met 3 dB. Dit betekend dat het geluidsvolume van het systeem lager gezet moet worden voor elke extra microfoon om feedback te voorkomen.
  • Wanneer je meerdere microfoons gebruikt moet de afstand tussen de microfoons onderling minstens drie keer zoveel zijn als de afstand van elke microfoon tot de bron zelf.
  • Om feedback te voorkomen
    • Plaats een microfoon zo dicht mogelijk bij de gewenste geluidsbron
    • Plaats een microfoon zo ver mogelijk weg van ongewenste bronnen zoals luidsprekers en andere instrumenten.
    • Richt unidirectionele microfoons richting de gewenste bron (on-axis)
    • Richt unidirectionele microfoons weg van ongewenste bronnen (180 graden off-axis voor cardioïde, 126 graden off-axis voor supercardioïde)

Ervaren sound engineers hebben favoriete microfoon technieken ontwikkeld gedurende de jaren. Als je deze ervaring nog niet heb kunnen de volgende suggesties je helpen met het vinden van een goede basis. Deze suggesties zijn niet de enige opties, andere microfoons en posities kunnen net zo goed of zelfs beter zijn. Experimenteer en luister!

Microfoon positionering

Vaak komt het voor dat bij de microfoon opstelling van een drumstel elke drum een eigen microfoon heeft. Een microfoon met een nauwe karakteristiek op toms helpt het geluid van elke drum te isoleren. Het is mogelijk om één microfoon voor twee toms te gebruiken, maar dan heb je een microfoon nodig met een wijde karakteristiek. De snare heeft een microfoon nodig die bestand is tegen een hoge geluidsdruk, meestal valt de keuze op een dynamisch microfoon. Om te voorkomen dat de hi-hat opgevangen wordt in de mic van de snare, richt het minst gevoeligste deel van de microfoon richting de hi-hat. De hoge frequenties van bekkens worden het best opgevangen door een condensator microfoon met een vlakke response.

Microfoon plaatsing bij drums

Positionering Toonbalans Opmerking
Overhead-Bekkens
Een microfoon boven het midden van het drumstel, ongeveer 30 centimeter boven het hoofd van de drummer (positie A); of gebruik er twee parallel of gekruist voor stereo opname (posities A of B).
Natuurlijk, zoals de drummer het hoort Vangt ook omgevingsgeluid op. Voor enkel de bekkens, filter de lage frequenties uit.
2 Snare drum
Aan de rand, net boven de drum in de richting van de trommel. Op statief (positie C) of montage direct op de drum
Vol, glad Plak een gaasje of zakdoekje op het slagvel voor een strak geluid. Geef een boost op 5 kHz voor meer attack, indien nodig.
3 Bass Drum (kick drum)
Voor minder “boom” plaats papieren doekjes op de plek waar de klopper de drum raakt. Bij een “ratel” of “zoem”, plaats tape over het drum vel. Bij plaatsing van de mic uit het midden vangt deze ook meer boventonen op.Verwijder het resonatievel indien nodig.Plaats een microfoon op statief voor een opening in het vel (positie D); of plaats een grensvlakmicrofoon binnen in de drum, op dempingsmateriaal, met de cartridge richting de klopper.
Vol, goede impact Plaats een kussen of een deken binnen de drum tegen de klopper voor een strak geluid. Gebruik een houten klopper, monteer het vel minder strak of boost op 2,5 kHz voor meer impact en meer stootkracht.
4 Tom-toms
Één microfoon tussen twee tom-toms, dichtbij de bovenkant (positie E); of één microfoon net boven de rand van elke tom-tom, gericht op het midden van het vel (positie F); of één microfoon in elke tom-tom zonder het ondervel; of montage van een miniatuur microfoon direct op de tom-tom.
Vol, goede impact Beste isolatie binnen in de tom-tom. Geef een boost op 5 kHz voor meer attack, indien nodig.
5 Hi-hat
Richt de microfoon richting de hi-hat (positie G). Of richt de hoek van de snare drum microfoon lichtjes richting hi-hat om zowel snare als hi-hat op te vangen.
Natuurlijk, helder Pas de hoogte van de microfoon of de hi-hat aan zodat de lucht van een sluitende hi-hat de microfoon mist. Voor minder hi-hat in de snare-drum microfoon maak je gebruik van kleine bekkens.
6 Snare, hi-hat en hi-tom
Plaats een enkele microfoon vlakbij de rand van de snare drum, naast de hi-tom, net boven de tom, op een statief (positie H).
Natuurlijk In combinatie met posities 3 en 7 zorgt dit voor een goede opname met een minimaal aantal microfoons. Strak geluid met weinig externe beïnvloeding.
7 Bekkens, floor tom en hi-tom 
Plaats een enkele microfoon net boven de floor tom, richting de bekkens en één van de hi-toms (positie I).
Natuurlijk  In combinatie met posities 3 en 7 zorgt dit voor een goede opname met een minimaal aantal microfoons. Strak geluid met weinig externe beïnvloeding.

Suggesties van posities en plaatsing gebaseerd op aantal beschikbare microfoons

Eén microfoon: Gebruik positie 1.

Twee microfoons: Positie 1 en 3; of 3 en 6

Drie microfoons: Positie 1, 2 en 3; of 3, 6 en 7

Vier microfoons: Positie 1, 2, 3 en 4

Vijf microfoons: Positie 1, 2, 3, 4 en 5

Meer microfoons: Verhoog het aantal microfoons voor tom-tom. Maak gebruik van een kleine microfoon mixer om een submix te maken van meerdere drum mics op één kanaal.

Drum microfoons en meer informatie

Bezoek onze website voor een overzicht van alle Shure drum microfoons.

Wil je meer informatie over microfoon technieken? Schrijf je dan HIER in voor onze nieuwsbrief en ontvang 5 educatieve ebooks gratis! Je ontvangt dan ook het laatste nieuws over nieuwe producten, events en competities!

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s