De vier eigenschappen van een goede podcasting-microfoon

Luisteraars beoordelen een podcast vaak op de geluidskwaliteit. Wat het onderwerp van uw podcast ook is, uw luisteraars vergelijken het geluid ervan met wat ze horen op de radio en met podcasts van andere grote zenders. Ironisch genoeg is het de bedoeling om uw podcast zó goed te laten klinken dat het niemand opvalt. Want juist als mensen iets opmerken, dan is er vaak wél iets mis.

Gelukkig zijn er genoeg betaalbare apparatuur en technieken beschikbaar om een professioneel klinkende podcast te produceren. Een professioneel geluid vereist geen enorm budget, maar wel een goede ruimte en een goede microfoon.

 

De opnameruimte optimaliseren

De opnameruimte kan een obstakel vormen bij doe-het-zelfpodcasters die thuis of op hun werk opnamen maken en niet in een professionele opnamestudio. In dergelijke ruimten is er vaak achtergrondgeluid aanwezig van de airconditioning of van andere apparaten, computerventilatoren en dergelijke, die vervolgens ook in de opname hoorbaar zijn. We nemen deze geluiden meestal niet bewust waar als we zelf in de ruimte zijn, maar in een opname zijn ze duidelijk hoorbaar. Zelfs in een stille kamer kunnen weerkaatsingen tegen muren, plafonds en (harde) vloeren uw stem hol doen klinken. Omdat u feitelijk in een doos zit, klinkt het ook zo. Dichterbij de microfoon gaan zitten (op 5 tot 30 cm afstand) helpt in dat geval, omdat uw stem dan luider zal klinken ten opzichte van achtergrondgeluiden en weerkaatsingen.

 

motiv_mv5-podcaster-2_lr

 

Wilt u een dynamische microfoon of een condensatormicrofoon gebruiken

Wat betreft microfoons is er altijd discussie over welk type nu beter is, een dynamische microfoon of een condensatormicrofoon. Uiteindelijk gaat het daarbij om twee technische eigenschappen: het uitgangsniveau en de frequentierespons. Condensatormicrofoons zijn doorgaans gevoeliger en leveren een hoger uitgangsniveau. Een hoger uitgangsniveau kan nuttig zijn omdat het mengpaneel het signaal dan niet extreem hoeft te versterken. Versterkers creëren ruis, en goedkope mengpanelen genereren meer ruis.

 

Condensatormicrofoons pikken meer hoge frequenties op dan dynamische microfoons. Daardoor leveren condensatormicrofoons een helder en gedetailleerd geluid; dat kan echter problemen veroorzaken voor podcasters die thuis opnamen maken. Condensatormicrofoons pikken meer geruis op van luchtverversingsinstallaties en bijgeluiden die u met de tong en lippen maakt. Dynamische microfoons maskeren van zichzelf dergelijke irritante geluiden en werken als een soort soft-focusfilter op een camera.

 

De vier eigenschappen van een goede podcasting-microfoon

De microfoon is de eerste schakel in de keten tussen u en uw publiek. Wat maakt de ene microfoon nu meer geschikt voor podcasting dan een andere? Het komt neer op vier dingen:

 

  • Met een cardioïde richtingskarakteristiek pik je minder omgevingsgeluid op. Cardioïde microfoons zijn minder gevoelig voor geluid dat vanaf de zijkant en van achteren komt, zodat er ook minder omgevingsgeluiden en weerkaatsingen worden geregistreerd. Nog sterker gerichte karakteristieken – bijvoorbeeld supercardioïde microfoons of richtmicrofoons – dempen nog meer omgevingsgeluid. U moet dan echter wel in een veel kleiner gebied blijven om storende volumevariaties te voorkomen. Dat is onhandig voor de sprekers.
  • Een plopfilter dempt plofklanken bij woorden met een harde P. Dit kan een laag akoestisch transparante schuimstof zijn in de microfoon zelf, of een externe Popper Stopper™ om tussen u en de microfoon te plaatsen. Niets klinkt amateuristischer dan een plopgeluid wanneer u professioneel zegt.
  • Een shock-mountsysteem gaat laagfrequente contactgeluiden tegen. Dergelijke trillingen ontstaan bij het aanraken van de tafel of tijdens het typen op een toetsenbord terwijl de microfoon aan staat. Sommige microfoons zijn voorzien van interne ophangrubbers voor bevestiging van het element, terwijl andere soorten microfoons vertrouwen op een extern ophangsysteem dat de microfoon genoeg flexibiliteit biedt. Een high-pass filter schakelaar op de microfoon of in het mengpaneel kan een tweede verdedigingslinie vormen tegen ongewenste stoten en dreunen, en filtert bovendien het laagfrequente omgevingsgeluid weg.
  • De mogelijkheid om het microfoongeluid aan te passen. Laten we wel wezen: Sommige mensen hebben een hele goede radiostem en andere mensen weer niet. En sommigen nemen podcasts op in een speciale studio, en anderen aan de keukentafel. Wanneer de kwaliteit van de stemregistratie of van de opnamelocatie te wensen overlaat, kan het voordelig zijn om de stem op te halen en het omgevingsgeluid te dempen. Sommige microfoons hebben schakelaars die laagfrequente bassen wegfilteren, wat goed is om dreunende omgevingsgeluiden te dempen evenals de stemmen van mensen die te dichtbij in de microfoon praten, of om de hogere middenfrequenties te benadrukken zodat stemmen helderder overkomen. Digitale microfoons bieden nog meer mogelijkheden, met interne equalizerinstellingen om de frequentierespons van de microfoon aan te passen aan het omgevingsgeluid, en compressie om volumevariaties in de spraak af te vlakken zodat uw luisteraars niet steeds naar de volumeknop hoeven te grijpen.
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s